Another history and a lesson to me and hubby dalam usaha menjadi pembuat dan pengicing cake yang serba boleh... Cake ni ordered by someone, ordered few days before the event... though I already have another orders tp i like the experience utk buat kek besar and company's event... of course not becoz of money sbb bayaran nya hanyalah sedikit, but sebab nak belajar macamana nak buat kek besar, i took the order...
tapi sayang nya, kali ni sebenarnya am not ready to accept order for this kind of cake. sbb customer punya expectation lebih tinggi dari apa yang ila n hubby berjaya hasil kan... walaupun kami pergi jugak repair and dlm masa yang sgt limited cuba elok kan lagi kek tu, tp we still feel sad and upset. rasa sedih sbb tak dpt penuhi kehendak customer tp yang paling sedih sbb nya ialah, masa customer sms kami kat rumah tu, kami anak beranak memang dah nak keluar unmtuk ke great eastern mall sbb mummy and daddy dah janji nak bawa syahmi main kat sana... tp dlm keadaan terdesak mcm tu, Alhamdulillah my friend Jojet dan Cik Linda tolong kami. sbb nya masa tu masa dah suntuk sgt.
Walaupun hasil nya mungkin tidak memuas kan hati me n hubby, customer kata kek cantik tp we dont think so. Nothing to regret sbb customer always right, and sebagai supplier kena la beri hasil terbaik.
Lesson for us :-
1) kalau rasa tak ready utk permintaan customer samada dari segi masa dan kebolehan, lebih baik tolak je order tu dari menghampakan semua pihak terlibat.
2) Kalau kena kan bayaran biar la setimpal sbb alasan kesian adalah tak valid selagi urusan itu antara customer dan supplier.
3) set kan limit berapa banyak kek yang boleh dihasilkan dalam sesatu masa...
4) tetap kan jadual delivery yang sepatutnya dipatuhi oleh kedua2 pihak, supaya tak berlaku masalah last minute changes.
5) yang paling penting; jgn kompromi masa bersama anak2 hanya utk kek...
Dear Syahmi and Hafiz, mummy and daddy minta maaf ye sebab kecuaian kami berdua dalam menghasilkan kek yang cantik, mummy and daddy tak dpt nak bawa syahmi n hafiz jln2 mcm yang mummy daddy janji...
Dear Jojet and Cik Linda, thanks so much for your help...memang tak dpt nak balas jasa tu...
Dear hubby, another challenge utk kita berdua, semoga kita lebih berhati2 dan lebih bersedia untuk bisnes mcm ni...jang pandang mudah pekerjaan kita ni walaupun hanya jual kek yang kecik... Btw, am glad for having a business partner like you...
ni gambar2 kek sebelum di repair, lepas dah siap alter tak pikir pun nak ambil gambar sbb dah exhausted and rush nak kena pergi birthday party syafiy and adam, risau terlambat sbb kami bawa kek syafiy and adam juga...
2 comments:
Good work Ila...bukan senang nak deliver for company's event esp in few days. don't give up..it's nice work.
huhuu ila..baru baca today..sedeynya rasa..tapi pastu, next order kek chilll out blue & chill out krismas were superb!
jangan sedey k!
Post a Comment